Books

Here is a list of essential literature including reviews and detailed studies of communication controlling in alphabetical order. We distinguish between standard works focused entirely on the topic and suggestions for further reading for those wishing to read up on selected aspects.

A number of expert papers and essays on the topic are cited in the references in the knowledge and methods section and in the individual contributions section of this website. It's also worth your while to take a look at the information portals given under Links.


Standard works

Baerns, Barbara (Hrsg.) (1995): PR-Erfolgskontrolle. Messen und bewerten in der Öffentlichkeitsarbeit. Frankfurt/Main: Frankfurter Allgemeine Buch. [info]

Besson, Nanette Aimée (2008): Strategische PR-Evaluation. Erfassung, Bewertung und Kontrolle von Öffentlichkeitsarbeit. 3rd edition. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. [info]

Broom, Glen M./Dozier, David M. (1996): Using Research in Public Relations. Applications to Program Management. Englewood Cilffs (NJ): Prentice Hall.

Buchele, Mark-Steffen (2008): Der Wertbeitrag von Unternehmenskommunikation. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Hering, Ralf/Schuppener, Bernd/Sommerhalder, Mark (2004): Die Communication Scorecard. Eine neue Methode des Kommunikationsmanagements. Bern: Haupt Verlag. [info]

Paine, Katie D. (2007): Measuring Public Relationships. The Data-Driven Communicator's Guide to Success. Berlin (NH): KDPaine & Partners.

Pfannenberg, Jörg/Zerfaß, Ansgar (Eds.) (2005): Wertschöpfung durch Kommunikation. Wie Unternehmen den Erfolg ihrer Kommunikation steuern und bilanzieren. Frankfurt/Main: Frankfurter Allgemeine Buch. [info]

Pfannenberg, Jörg/Zerfaß, Ansgar (Eds.) (2010): Wertschöpfung durch Kommunikation. Kommunikations-Controlling in der Unternehmenspraxis. Frankfurt/Main: Frankfurter Allgemeine Buch. (PDF)

Piwinger, Manfred/Pórak, Victor (Eds.) (2005): Kommunikations-Controlling. Kommunikation und Information quantifizieren und finanziell bewerten. Wiesbaden: Gabler.

Piwinger, Manfred/Zerfaß, Ansgar (Eds.) (2007): Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden: Gabler. [info]

Pütz, Horst (2006): Kommunikation managen. Von der gefühlten Kommunikation zur Kennzahl. Wiesbaden: ICOM. [info]

Rolke, Lothar/Koss, Florian (2005): Value Corporate Communications. Wie sich Unternehmenskommunikation wertorientiert managen lässt. Norderstedt: Books on Demand.

Stacks, Don W. (2002): Primer of Public Relations Research, New York/London: The Guilford Press.

Van Ruler, Betteke/Tkalac Vercic, Anna/Vercic, Dejan (Eds.) (2008): Public Relations Metrics: Research and Evaluation. Mahwah (NJ): Lawrence Erlbaum Associates.

Watson, Tom/Noble, Paul (2007): Evaluating Public Relations, 2nd edition, London: Kogan Page.

Weiner, Mark (2006): Unleashing the Power of PR. A Contrarian's Guide to Marketing and Communication. San Francisco: Jossey-Bass.

Will, Markus (2007): Wertorientiertes Kommunikationsmanagement. Stuttgart Schäffer-Poeschel.


Further reading

Bentele, Günter/Fröhlich, Romy/Szyzska, Peter (Eds.) (2008): Handbuch der Public Relations, 2nd edition. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Brosius, Hans-Bernd/Koschel, Friederike (2008): Methoden der empirischen Sozialforschung. 5th edition. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Domsch, Michel E./Ladwig, Désiree H. (Eds.): (2006): Handbuch Mitarbeiterbefragung. 2nd edition. Berlin u. a.: Springer.

Huckemann, Matthias/Seiler, Urs/Ter Weiler, Dieter S. (2005): Messen messbar machen. Mehr Intelligenz pro m². 4th edition, Berlin u. a.: Springer.

Reinecke, Sven/Tomczak, Torsten (Eds.) (2006): Handbuch Marketing-Controlling. 3rd edition. Wiesbaden: Gabler.

Sass, Jan/Zerfaß, Ansgar (2008): Kommunikationscontrolling – Bedeutung, Handlungsfelder, Implementierungsschritte, Berlin: Bundesverband Deutscher Pressesprecher.

Schmid, Beat/Lyczek, Boris (Eds.) (2006): Kommunikationsmanagement aus Sicht der Unternehmensführung. Wiesbaden: Gabler. [info]

Welker, Martin/Werner, Andreas/Scholz, Joachim (2005): Online-Research. Markt- und Sozialforschung mit dem Internet. Heidelberg: dpunkt Verlag.


deutsch english

Initiated by:

Advertising